Public University in prison: challenges beyond the academic research

Carolina Bessa Ferreira de Oliveira

Abstract


Raising the question about the role of the public university towards the large population incarcerated in Brazil, in the framework of a doctoral research in progress, this paper assess the challenges of the public university in prison as a State organ and a locus of knowledge production and diffusion through teaching, research and extension policies. The hypothesis is that there is an inflection point between the teaching and extension axes, since academic researches carried out about/in prisons in different fields of science were acknowledged. After analysis of Argentinean and Brazilian universities experiences in prisons the outcomes suggest that Brazilian public university lacks in bindings with the prison which were not solely academic.

Keywords


Public University, Prison, Education.

References


BERNHEIM, Carlos Tünnermann. La Reforma de Córdoba. Vientre fecundo de la transformación universitária. In: SADER, Edmi; GENTILI, Pablo; ABOITES, Hugo. (compiladores) La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales: 2008. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109062939/sader.pdf. Acesso em 10/08/2016.

BRAGA, Ana Gabriela Mendes. Universidade e prisão: inspirações teóricas e experiências referências. Revista Jurídica da Presidência, v. 16, n. 109, Jun./Set. 2014, p. 345-371.

Disponível em: https://revistajuridica.presidencia.gov.br/index.php/saj/article/view/15/5. Acesso em 16/08/2016.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9493, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em

/09/2016.

______. Resolução do Conselho Nacional de Política Criminal e Penitenciária (CNPCP) nº3/2009, que dispõe sobre as Diretrizes Nacionais para a oferta de educação nos estabelecimentos penais. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=10028-resolucao-3-2009-secadi&category_slug=fevereiro-2012-pdf&Itemid=30192.

Acesso em 15/09/2016.

______. Resolução do Conselho Nacional de Educação (CNE/CEB) nº 2/2010, que dispõe sobre as Diretrizes Nacionais para a oferta de educação para jovens e adultos em situação de privação de liberdade nos estabelecimentos penais: http://portal.mec.gov.br/index.phpoption=com_docman&view=download&alias=5142-rceb002-10&Itemid=30192. Acesso em 15/09/2016.

______. Ministério da Justiça. Departamento Penitenciário Nacional - DEPEN. Relatório do Levantamento Nacional de Informações Penitenciárias - INFOPEN. 2014. Disponível em: http://www.justica.gov.br/seus-direitos/politica- penal/relatorio-depen-versao-web.pdf. Acesso em 10/07/2016.

CARREIRA, Denise (relatora). Relatoria Nacional para o Direito Humano à Educação: Educação nas Prisões brasileiras. São Paulo: Plataforma DhESCA Brasil, 2009. Disponível em: http://www.cmv-educare.com/wp-content/uploads/2013/07/FINAL relatorioeduca%C3%A7%C3%A3onasprisoesnov2009.pdf. Acesso em 12/06/2016.

DAROQUI, Alcira. La cárcel en la universidad. In: NARI, Marcela; FABRE, Andrea (org.) Voces de mujeres encarceladas. Catálogos, Buenos Aires, 2000. Disponível em: http://www.ffyh.unc.edu.ar/archivos/la_carcel_en_la_universidad.htm. Acesso em 10/09/2016.

FREITAS NETO, José Alves. A reforma universitária de Córdoba (1918): um manifesto por uma universidade latino-americana. Revista Ensino Superior Unicamp: jun. 2011. Disponível em: http://www.gr.unicamp.br/ceav/revistaensinosuperior/ed03_junho2011/pdf/10.pdf. Acesso em 10/09/2016.

GENTILI, Pablo. “Una vergüenza menos, una libertad más”. La Reforma Universitaria en clave de futuro. In: SADER, Edmi;

GENTILI, Pablo; ABOITES, Hugo. (compiladores) La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después.

CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales: 2008. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109062939/sader.pdf. Acesso em 10/08/2016.

PARCHUC, Juan Pablo. La Universidad en la cárcel: teoria, debates, acciones. Redes deExtensión / 1, 2015, ISSN 2451-7348, p. 18-36.

SÁ, Alvino Augusto de. GDUCC: uma experiência de integração entre a sociedade e o cárcere. Brasília: Ministério da Justiça, 2013.

SADER, Edmi; GENTILI, Pablo; ABOITES, Hugo. (compiladores) La reforma universitaria: desafíos y perspectivas noventa años después. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales: 2008. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/gt/20101109062939/sader.pdf. Acesso em 10/08/2016.

SCARFÓ, Francisco José. Estándares e indicadores sobre las condiciones de realización del derecho a la educación en las cárceles. Tesis de Maestría. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Maestría en Derechos Humanos. Universidad Nacional de La Plata. 2011. Disponível em: http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/18121/Documento_completo.pdf?sequence=1. Acesso em 20/09/2016.

SILVA, Roberto da.; OLIVEIRA, Carolina Bessa Ferreira de. Educação nas Prisões e Universidade pública: reflexões sobre o papel da extensão universitária. Revista Cultura e Extensão, USP, v. 15 (2016), p. 85-95, mai. 2016. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rce/article/view/117051/114649. Acesso em 10/09/2016.

TOZI, Thalita A. Sanção. Grupo de Diálogo Universidade-Cárcere-Comunidade (GDUCC):algumas reflexões sobre seus possíveis frutos. Disponível em: https://arace.emnuvens.com.br/arace/article/view/101/55. Acesso em 02/11/2016.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.