Education on Human Rights for Public Safety Professionals: Challenges and Possibilities of the National Curricular Matrix of National Public Security Secretariat

Jonas Rodrigues de Morais

Abstract


This article aims to analyze the challenges and possibilities of the National Curriculum Matrix as a tool for human rights education in public safety. In Latin America, human rights education is a practice born of the struggles against military dictatorships. Authoritarianism in public safety persisted with the Brazilian democratic transition. Urge the integration of human rights in police training courses, but the task presents
challenges to their effectuation. The paper analyzes the legal instruments on human rights and concludes that the National Curriculum Matrix is a benchmark for training courses in public safety, but should be improved as a reference for human rights education.


Keywords


Human Rights Education – Public Security – National Curriculum Matrix

References


ANISTIA INTERNACIONAL. Tortura e maus-tratos no Brasil: desumanização e impunidade no sistema de justiça criminal. Porto Alegre: Nova Prova, 2001.

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro, Campus, 1992.

BRASIL. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos: 2006/ Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. - Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2006.

______. Matriz Curricular Nacional: para ações formativas dos profissionais da área de segurança pública. Ministério da Justiça/SENASP, 2008.

______. Programa Nacional de Direitos Humanos (PNDH-3) / Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República, revisada e atualizada. Brasília: SDH/PR, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987.

KANT DE LIMA, Roberto. Políticas de Segurança Pública e seu impacto na Formação Policial: considerações teóricas e propostas práticas. In: ZAVERUCHA, Jorge & BARROS, Maria do Rosário Nascimento. Políticas de Segurança Pública: dimensão da formação e impactos sociais. Recife: Fundação Joaquim Nabuco/Escola de Governo e Políticas Públicas/Editora Massangana (Série Gestão Pública e Cidadania), 2002.

MAIA, Luciano Mariz. Do controle judicial da tortura institucional no Brasil à luz do Direito Internacional dos Direitos Humanos. 2006. 403f. Tese (Doutorado em Direito) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, 2006.

MESQUITA NETO, Paulo de. Segurança, justiça e direitos humanos no Brasil. In: LIMA, Renato Sergio de; PAULA, Liana de (orgs.). Segurança Pública e Violência: o Estado está cumprindo o seu papel? São Paulo: Contexto, 2006.

PINHEIRO, Paulo Sérgio et al. Continuidade Autoritária e Construção da Democracia. Relatório Parcial de Pesquisa, Núcleo de Estudos da Violência da USP. São Paulo, 1995.

PINHEIRO, Paulo Sérgio; MESQUITA NETO, Paulo de; Programa Nacional de Direitos Humanos: avaliação do primeiro ano e perspectivas. Estudos Avançados, v. 11, nº 30, p. 117-134, 1997.

PIOVESAN, Flávia. Temas de direitos humanos. 7.ed. - São Paulo: Saraiva, 2014.

SAPORI, L. F. Segurança pública no Brasil: desafios e perspectivas. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2007.

SILVA, Suamy Santana da. Teoria e Prática da Educação em Direitos Humanos nas Instituições Policiais Brasileiras. Porto Alegre, RS: Edições CAPEC, 2003.

ZENAIDE, Maria de Nazaré Tavares. O que é Educar em e para os Direitos Humanos? Cabo Verde. Curso de capacitação para os direitos humanos/Zé Muniz, 2008. (mimeo)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.